.

.

.

بسم رب الشهداء والصدیقین

بایگانی شهریور ۱۳۹۳ :: وبگاه رسمی شهید بزرگوار محسن حججی

۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۳ ثبت شده است

پرسش های جنگ ایران و عراق1

 
سه شنبه, ۱ مهر ۱۳۹۳، ۰۹:۳۸ ق.ظ

1- صدام به عنوان رئیس جمهور عراق از چه زمانی و چگونه به قدرت رسید؟

حسن البکر، رئیس جمهور وقت عراق، در نطق تلویزیونی 25 تیر 1358 خود اعلام کرد که به دلیل وضعیت مزاجی، توانایی ادامه مسئولیت را ندارد و بدین ترتیب از مقام خود استعفا کرد. صدام که تا قبل از این به عنوان معاون وی ولی در حقیقت همه‌کاره‌ی حزب و کشور بود، به جای وی در مسند رهبری حزب بعث و دولت عراق قرار گرفت. برخی از صاحب نظران سیاسی معتقدند صدام با تحت فشار قرار دادن حسن البکر او را وادار به استعفا نمود، آنگاه دست به تصفیه‌های حزبی زد و مخالفان داخلی خود را در حزب بعث سرکوب کرد. هم زمان با روی کار آمدن صدام حسین، خبرگزاری‌ها از کشف یک کودتای نافرجام در عراق خبر دادند که این امر در حقیقت چیزی جز بهانة صدام بر تصفیه های حزبی از وجود مخالفان خود نبود. در این ماجرا برخی از سران حزب بعث از جمله عبدالخالق سامری از رهبران برجسته حزب و عدنان حسین وزیر سابق برنامه‌ریزی عراق تصفیه و از کار برکنارشدند و همچنین 22 مقام بلندپایه بعثی اعدام شدند. [1]


[1]برگرفته از کتاب جنگ ایران و عراق، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، فرهاد درویشی، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ

۳۰ شهریور ۹۳ ، ۰۲:۳۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شهید گمنام

پرسش های جنگ ایران و عراق3


 

3-چرا رژیم بعثی عراق از هجوم به ایران به عنوان نبرد قادسیه یاد می کرد؟

"قادسیه" نام نبردی است که نیروهای اسلام در سال 14 ه.ق علیه نیروهای ایران، در زمان یزدگرد سوم به راه انداختند و با پیروزی آنان به خاتمه رسید. در این جنگ، عده‌ای از ایرانیان که از ظلم و ستم پادشاه خود به تنگ آمده بودند، در کنار مسلمانان قرار گرفتند و زمینه پیروزی مسلمانان را فراهم کردند. صدام حسین ماه‌ها قبل از آغاز جنگ رسمی علیه ایران، در جریان دیدار از پادگان "قهرمانان اقدام ملی قادسیه" چنین می‌گوید: شما در پادگان قادسیه، انقلاب خود را پیش روی دارید که شما را به مفهوم قادسیه رهبری می‌کند. شما اکنون در اینجا نه تنها نام قادسیه را بر خود دارید بلکه شرف، مفهوم و روح آن را نیز با خویش دارید. شما آمادگی والای گذشت و ایثار را همان گونه که صفت مردان قادسیة نخستین، در رهایی امت عرب و رهایی تمام میهن عربی بوده، دارا هستید و تنها برای پاسداری و نگهبانی از عراق آزاد و سرافراز مبارزه نمی‌کنید. این سخنرانی در هشتم ژوئن 1980 برابر با 18 خرداد 1359 ایراد شد. آنچه بعدها قادسیة صدام نامیده شد، به گونه‌ای آشکار و روشن، از این سخنرانی در پادگانی بدین نام، الهام گرفته بود.

 

صدام با انتخاب لقب فرماندة قادسیه برای خود، جنگ علیه ایران را آغاز کرد. هدف رژیم بعث از انتخاب لقب سردار قادسیه، تداعی جنگ اعراب مسلمان علیه ایرانیان زرتشتی بود که صدام همواره ایرانیان را مجوس می‌نامید و از جنگ تحمیلی، با عنوان جنگ اعراب و مجوسیان یاد می‌کرد تا پشتیبانی کشورهای عربی را نیز جلب نماید.

هدف دیگر رژیم بعث از به کارگیری این لقب، تداعی پیروزی اعراب بر ایرانیان بود. صدام می‌خواست وانمود کند، همان طور که اعراب در جنگ قادسیه در سال 14 ه.ق بر ایرانیان پیروز شدند، ما نیز در این جنگ پیروز  خواهیم شد. [1]


[1]برگرفته از کتاب جنگ ایران و عراق، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، فرهاد درویشی، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ

۲۹ شهریور ۹۳ ، ۰۲:۴۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شهید گمنام

جنگ ایران و عراق8


 

8- وضعیت ارتش عراق از نظر تعداد نفرات، یگان ها، لشکرها، تجهیزات و تسلیحات نظامی در آغاز هجوم به ایران چگونه بود؟

ادامه مطلب...
۲۸ شهریور ۹۳ ، ۰۲:۴۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شهید گمنام

پرسش های جنگ ایران و عراق2

2-خصایص و روحیات شخص صدام در راه‌اندازی جنگ چقدر نقش داشت؟

صدام حسین رئیس جمهور عراق که به عنوان دیکتاتوری خشن و بی‌رحم، شهرت جهانی پیدا کرده بود، در عین حال فردی ماجراجو و جاه‌طلب و به دنبال موقعیت‌های مناسب برای کسب قدرت بیشتر بود. وی در مدت کوتاهی توانست حزب بعث را سازماندهی کرده و ارتش عراق را به صورت منسجم درآورد. صدام با تصفیه‌های خونین که در داخل کشور انجام داد، کلیه رقبای خود را برای جایگزینی حکومت از بین برد و ارتش عراق را نیز از عناصر به اصطلاح مشکوک تصفیه نمود.

ادامه مطلب...
۲۷ شهریور ۹۳ ، ۰۲:۴۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شهید گمنام