نیـم نگاهـی بـه نشـریه و نشـریه نویسـی

نشریه قالبی است برای بیان محتوا، پیام و پیگیری اهدافی از سوی افراد، گروه یا حزبی خاص.

به جز نشریه، قالبهایی مثل روزنامه، مجله و... برای بیان این اهداف وجود دارند...( اینجا مجال پرداختن به آنها را نداریم و اگر عمری بود در زمان مناسب با همه این قالبها و تفاوتهای آنها آشنا خواهیم شد).

 در نشریه مثل هر کار تیمی دیگر هر کدام از اعضا جایگاه و وظایف خاص و تعریف شده ای دارند.

اولین قدم صاحب امتیاز یعنی همان گروه،فرد و یا موسسه ای که اقدام به چاپ نشریه کرده است شخصی را به عنوان مدیر مسئول انتخاب و معرفی می کند.

مشخص شدن مدیر مسئول از سوی فرد یا افرادی که اقدام به راه اندازی نشریه می کنند اولین  و اصلی ترین قدم است.

مدیر مسئول، عملا اولین شخص نشریه است و به عنوان یک جایگاه حقوقی محسوب می شود.یعنی در تمامی مجامع رسمی  مسئول کلیه مطالب چاپ شده در نشریه است و باید در قبال آنها پاسخگو باشد.

  وظیفه اولیه مدیر مسئول هر نشریه تعیین هدف و محدوده فعالیت آن نشریه است.یعنی باید مشخص کند که نشریه با چه اهدافی و  در چه سطحی ازنظرجغرافیایی( کشور، استان یا شهرستان) چاپ و توزیع می شود.

 

رونـد شکل گیـری و شـروع به کار یـک نشـریه :

  1. پس از تعیین مدیر مسئول او  سردبیرو مسئول فنی را انتخاب می کند. سردبیر مسئول نظارت بر تمامی مطالبی است که قرار است در نشریه چاپ شوند او در قبال مدیر مسئول پاسخ گو است و معمولا سر دبیر فرد با سابقه ای در نوشتن و به نوعی صاحب نظر در تمامی حیطه های نشریه محسوب می شود. مسئول فنی هم مسئول تایپ،صفحه آرایی، عکس و... است.
  2. سپس سردبیربا هماهنگی مدیر مسئول حجم و تعداد صفحات، دوره های زمانی چاپ نشریه را مشخص می کند.حجم یعنی تعداد صفحات و دوره زمانی عینی فاصله ای که نشریه در آن چاپ می شود و مثلا ماه به ماه تولید می شود؟ فصل به فصل یا...؟
  3. پس از مشخص شدن دو موضوع فوق، سر دبیر ستونها و هیات تحریریه یا همان شورای نویسندگان را مشخص می کند. هر نشریه ستونهایی ثابت دارد مثل ستون خبر، ورزشی، حوادث و... که این ستونها بر اساس هدف نشریه مشخص و نام گذاری می شود. به تمامی کسانی که در نشریه  به صورت ثابت مطلب می نویسند هیات تحریریه یا شورای نویسندگان می گویند.البته علاوه بر آن نویسندگان افتخاری هم هستند که گاهی اوقات مطلبی به نشریه ارائه می دهند.
  4. پس از  مشخص شدن سر ستونها  سر دبیر بر اساس آن وظایف و حیطه هر کدام از اعضای  هیات تحریریه را مشخص می کند.
  5. بعد از آن اعضا موظفند که متنهای نوشته شده را در تاریخ مشخص به سر دبیر برسانند. او با توجه به هدف نشریه و در راستای خواسته های مدیر مسئول متن های مناسب را برگزیده و آنها را برای ویراستاری نهایی، صفحه آرایی و... به بخش فنی می فرستد.
  6. مسئول فنی هم کار صفحه آرایی، طراحی و...را انجام می دهد ومجددا به سر دبیر ارجاع میدهد. سر دبیر هم پس از تایید نهایی نشریه را برای چاپ می فرستد.